הבריחה מכלא גלבוע: מאמצי החיפוש נמשכים, אין קצה חוט

בנצי לייזרוביץ וקובי פינקלר No Comments on הבריחה מכלא גלבוע: מאמצי החיפוש נמשכים, אין קצה חוט

מתחקור ראשוני של האירוע, עולה כי ככל הנראה האסירים לא חפרו את המנהרה אלא זו הייתה קיימת עוד מניסיון בריחה קודם ואלה היו צריכים רק להרים פלטת בטון שהונחה שם על מנת למנוע בריחה

מנהרת הבריחה מכלא גלבוע צילום: Flash90

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המאמצים לאיתור ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו הלילה (בין ראשון לשני) מכלא גלבוע בצפון, נמשכים כל העת אך נכון לשעה זו, כפי הידוע אין קצה חוט. קיים חשש כי השישה הספיקו להתרחק ולחצות לג'נין שבשטחי הרשות הפלסטינית.

מתחקור ראשוני של האירוע, עולה כי ככל הנראה האסירים לא חפרו את המנהרה אלא זו הייתה קיימת עוד מניסיון בריחה קודם ואלה היו צריכים רק להרים פלטת בטון שהונחה שם על מנת למנוע בריחה.

נציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי אמרה לכאן חדשות: "מבדיקה ראשונית, ניכר שלא הייתה חפירה, אלא פלטה שכיסתה את החלל הורמה ממקומה".

מפקד מחוז צפון בשב"ס גונדר אריק יעקב: "ממה שאנחנו מזהים במבט ראשוני, לא מדובר בדיוק במנהרה שנחפרה, אלא בכשל של מבני התאים שכנראה האסירים ניצלו".

לפני כשעתיים דיווח תושב שראה דמות חשודה ליד בית סוהר גלבוע בדרך נסיעתו לכיוון בית שאן. האזינו לשיחה:

צילום: Flash90

מפקד מרחב עמקים, תת ניצב שמעון בן שבו מסר הצהרה לתקשורת: "המצוד נמשך בשעות האחרונות, אין צרך לשנות את השגרה. יש כוחות משטרה גדולים. אני כן מבקש ערנות אזרחית לכל דבר חשוד שנראה באזור ובכל מקום. תגברנו את מוקדם 100 כדי לקבל דיווחים ולסגור מעגל מהר ככל האפשר".

צילום: דוברות המשטרה

צילום: Flash90

לפני זמן קצר הגיע השר לביטחון הפנים, עמר בר לב לחפ"ק שהקימו גופי הביטחון בסמוך לכלא וקיבל תדרוך מנציבת שב"ס, מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז צפון.

השר בר לב: "התברר שבית הכלא בנוי על כלונסאות – יש חללי אוויר לאורך כל המבנה. אין ספק שמדובר בטעות, אירוע קשה שאסור שיקרה".

בעולם הערבי צוהלים על ניסיון הבריחה המוצלח של המחבלים. בחמאס, בג'יהאד האיסלאמי, באיראן ובמקומות נוספים, הביעו שמחה על הארוע. בג'נין, העיר הפסלטינית ממנה הגיע אחד מן הנמלטים, המחבל זכריה זביידי – פתחו בחגיגות.

בישראל נמתחת ביקורת רבה על המחדל החמור שאפשר את בריחת האסירים ואת חפירת המנהרה מתחת לאפם של אנשי שירות בתי הסוהר.

תת גונדר בדימוס רמי עובדיה, לשעבר בכיר בשב"ס, מתח ביקורת חריפה על שב"ס: "זה מחדל יום כיפור של שירות בתי הסוהר, מדובר בשישה אסירים ביטחוניים, שלחלקם יש דם על הידיים".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר: "‏אירוע הבריחה שבוצע היום לא יכול היה להתאפשר אלמלא תנאי הכליאה המפנקים להם זוכים מחבלים בכלא הישראלי. אוטונומיה כמעט מוחלטת שמאפשרת להם לעשות הכל בין כותלי הכלא. הלקח העיקרי חייב להיות החמרת תנאי הכליאה ופיקוח הדוק על הנעשה בתוככי הכלא. זה נכון מוסרית וכפי שמתברר היום גם ביטחונית".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב: "תנאי הכליאה המשופרים למחבלים והכניעה לדרישותיהם מחשש להסלמה, מנוצל על ידם לבריחה. השר לבטחון פנים עמר בר לב צריך להסיק מסקנות מהמחדל שקרה ולהתפטר".

ח"כ בן גביר הוסיף: "טוב מאוחר מאף פעם, תנאי הכליאה של המחבלים צריכים להיות נוקשים וכעת הזמן להחמיר בתנאי הכליאה, ליישם זאת לאלתר ולמנוע בזיון כמו שקרה פעם נוספת, או יותר פשוט לתמוך בחוק עונש מוות למחבלים שהצעתי ואז בטוח לא יברחו".

רס"ן במיל' גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן", הגיב לארוע: "מזה שנים רבים ארגונים אשר מכנים עצמם ארגוני זכויות אדם פועלים ללא לאות למתן זכות יתר למחבלים רוצחים בכלא הישראלי כמו מתן תארים אקדמאיים אוכל משובח ועוד. שיתוף פעולה של הרשויות עם ארגוני דה לגיטמציה כמו המוקד להגנת הפרט מאפשר למחבלים להרים ראש. התייחסות סלחנית לאותם בני בליעל מאפשרת להם חופש פעולה שמוביל לחפירת מנהרה ושת"פ מחודש עם ארגוני טרור. יש לשנות את תפיסת הפעולה באופן מיידי ולייצר הרתעה כך שאם לא הצליחו לחסל את מחבל בשטח הוא יזכה לתנאי כליאה קשים מנשוא".

‏דובר ארגון הטרור חמאס בעזה, פאוזי ברהום בירך על בריחת האסירים: "בריחת האסירים היא פעולה אמיצה והרואית וניצחון של האסירים בבתי הכלא בישראל. הבריחה הזו והניצחון הזה מראים שרצונו של לוחם הג’יהאד לא ינוצח".

דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי: "מברכים על "השגת החירות", מדובר בניצחון חדש לתנועת האסירים בעימות מול האויב במסגרת "מלחמת הרצונות".

כזכור 6 אסירים ביטחוניים ברחו הלילה מכלא גלבוע בצפון הארץ. האירוע החל בסמוך לשעה אחת וחצי לערך, כאשר 6 האסירים נמלטו באמצעות פתח שהתגלה בתאם ויצאו לכיוון האזור הדרומי של בית הסוהר גלבוע. הבריחה בוצעה מאחד האגפים השמורים ביותר בבית הסוהר ושלושה מהאסירים מוגדרים בסיכון גבוה לבריחה.

מעט אחר חצות הלילה הבחינו אנשי שירות בתי הסוהר כי מספר אסירים נעדרם ולאחר מכן גילו פתח של של מנהרה מחוץ לבית הסוהר. במקביל, חקלאים שהיו באזור הבחינו בהם וחשבו שמדובר בגנבים שנמלטו.

צילום: דוברות שב"ס

צילום: Flash90

פיר המנהרה ממנה נמלטו האסירים

צילום: דוברות שב"ס

פתח המנהרה בתוך בית הכלא, צילום: דוברות שב"ס

צילום: דוברות שב"ס

צילום: Flash90

מדובר בשישה אסירים ביטחוניים שמרצים מאסר עולם בגין ביצוע פיגועים נגד ישראלים, אחד מהם הוא זכרייה זביידי שהיה מפקד גדודי חללי אל אקצא של הפת"ח בג'נין. זביידי אחראי למספר פעולות טרור ביניהן הפיגוע בסניף הליכוד בבית שאן בו נרצחו 6 ישראלים. זוביידי, בן 46 ממחנה ג'נין, עצור מאז 2019.

זכריה זביידי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חמישה אסירים נוספים הם חברים בתנועת הג'יאהד האיסלאמי: מונדאל אינפיעאת, בן 26 מיבאד, עצור מאז 2019. האחים: מחמוד עבדאללה ארדה, בן 46 מאראבה / ג'נין, עצור מאז 1996, נידון למאסר עולם. מוחמד קאסם עארדה, בן 39 מאראבה, עצור מאז 2002 ונגזר עליו מאסר עולם. יעקב מחמוד קדרי, בן 49 מביר אלבאשא, עצור מאז 2003 ומרצה עליו מאסר עולם ואייהם נאיף קמאג'י, בן 35 מקפרדן, עצור מאז 2006 ומרצה מאסר עולם.

דיווחים פלסטיניים על ירי שמחה בג'נין בעקבות הבריחה.

כוחות משטרה גדולים יחד עם לוחמי משמר הגבול וצבא פתחו בחיפושים בשיתוף השב"כ. קציני הביטחון בישובי הסביבה עודכנו בבריחה ומחסומים הוצבו בדרכים.

חפ"ק אחוד הוקם במקום וכוחות משטרה נפרסו ביישובי הסביבה. כוחות משטרה מיוחדים, כלבנים ואמצעים אווירים משטרתיים לוקחים חלק בחיפושים ובהבטחת בטחון התושבים.

בשב"ס מעריכים כי חפירת מנהרת הבריחה ארכה שנים. גורמים בארגון אומרים כי מדובר במחדל ענק וביום הדין של השב"ס. יצויין, כי כלא גלבוע הוא מבתי הכלא השמורים ביותר בארץ.

כ-400 אסירי כלא "גלבוע" יועברו בשעות הקרובות לכלל בתי הכלא בארץ, בדגש על בתי הכלא בדרום, מחשש למנהרות נוספות.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח הבוקר עם השר לביטחון הפנים, עמר בר לב והדגיש, כי מדובר באירוע חמור המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון. בנט מקבל עדכונים שוטפים אודות מאמצי החיפוש אחר המחבלים, ויקיים התייעצויות בהמשך בהתאם לצורך.



0 תגובות